www.alternativni - medicine.webgarden.cz

Olivový olej

VLIV OLIVOVÉHO OLEJE NA ZDRAVÍ

Obyvatele Krety jedí více tuku než všichni ostatni lidé na zemi. Asi 45 % energetické hodnoty jejich stravy tvoři tuk, a z toho 33 % olivový olej. To by mělo vest k tomu, že by Kreťane vice trpěli srdečnimi chorobami a dříve umirali. Omyl. Je známou skutečnosti, že obyvatelé Kréty maji ve světovém měřitku jednu z nejnižšich četnosti srdečně-cevnich onemocněni a rakoviny. Na Krétě teče olivový olej skoro jako vino, a tak neni žadný zázrak, že se tam spotřebuje vice olivového oleje na osobu než v kterékoli jiné oblasti. „Kdo poživa hodně olivoveho oleje, ten žije déle.“


 

Kreťane se podle všeho drži těchto pravidel:

1 polevkova lžice olivoveho oleje zruši zvyšujici učinek cholesterolu dvou vajec.

4–5 polevkovych lžic olivoveho oleje denně vyrazně zlepšuje krevni obraz pacientů se srdečnim infarktem.

2/3 polevkove lžice olivoveho oleje denně působi na sniženi krevniho tlaku.

 

Dalši přisně kontrolovane vědecke studie ukazuji, že olivovy olej obsahuje chemicke substance, ktere v krvi způsobuji skutečne zazraky, napřiklad brzdi tendenci vzniku krevnich sraženin, podporuji vznik blahodarneho HDL cholesterolu a potiraji nebezpečne cholesterolove nanosy v cevach. Proto někteři odbornici olivovy olej „předepisuji“,  protože je to vynikajici metoda, jak snižit riziko srdečnich infarktů a mozkovych mrtvic.

V Milaně podava lékařsky tým pacientům po srdečních operacích jako součast terapeutického pooperačniho ošetřeni denně 4–5 lžic olivového oleje. Během 6 měsiců vykazuji pacienti jednoznačně zlepšeni krevnich hodnot a jsou méně náchylni k dalšim srdečnim infarktům a mozkovým příhodám.

 

Lékaři z Centra zdravotnich věd Texaske univerzity v Dallasu zjistili, že nenasycené tuky v olivovém oleji snižuji krevni cholesterol. (V testech u Američanů středniho věku snižil olivovy olej krevni cholesterol o 13 % a nebezpečny LDL cholesterol o 21 %.

Dr. William Grundy vyvodil, že nenasycené tuky snižuji cholesterolové hodnoty tak účinně jako dieta chudá na tuky.) Olivovy olej však nesnižuje pouze celkovou hodnotu cholesterolu v krvi, nýbrž, v protikladu k jiným rostlinným olejům, šetři „přiznivý“ HDL cholesterol a zlepšuje se důležitý poměr mezi „zlým“ LDL cholesterolem a “dobrým” HDL cholesterolem, přispivajicim k ochraně před srdečně-cevnimi onemocněnimi.

 

Tým italskych vědců, který vedl Dr. Bruno Berra, profesor biochemie na Farmakologicke fakultě milanske univerzity, rozpoznal cestu průběhu látkové přeměny většiny z asi 2000 aktivnich chemických substanci, jež byly objeveny v olivovem oleji, a uvádi, že tyto chemické látky mohou dokonce působit proti učinkům stravy bohaté na tuky a cholesterol. Předevšim jedna chemicka látka, cykloartenol, neutralizuje cholesterol během absorpčni faze, a přispivá tak k tomu, že se nedostane do krevniho oběhu.

 

Jak lze zesilit učinek snižujici cholesterol? Omezte

nasycene tuky (v mase zviřat a mléčnych výrobcich)

a konzumujte vice olivoveho oleje. Zvyšuje to aktivitu

HDL receptoru a vyplavuje vice škodliveho krevniho

tuku. Když pouze přidáte ke stravě bohaté na nasycene

kyseliny velká množstvi olivoveho oleje, nevyvolá

to silny pokles cholesterolu.

 

Olivovy olej je známý také jako prostředek proti starnuti

a rakovině. Je-li lidskym buňkam přivaděn olivovy

olej,  čini buněčne membrány stabilnějšimi a méně

nachylnými k rozrušeni tzv. volnými radikály, které

poškozuji organismus. Vědci se domnivaji, že antioxidanty v olivovem oleji mohou přispivat ke zpomaleni starnuti, jsou-li lidskymi buňkami absorbovany v dostatečném množstvi. Lékaři se domnivaji, že tyto latky mohou ochránit buňky proti utokům, vyvolávajicim vznik rakoviny.

 

Olivovy olej patři mezi pět zdravi nejprospěšnějšich surovin na světě. Tak bychom jej take měli chápat, proto bychom s nim měli umět zachazet, spravně ho uživat, a tim vykonavat tu nejmenši, ale zároveň důležitou službu pro naše zdravi.

 

VITE, ŽE…

olivy obsahuji vitaminy K, A, E, D, u nichž je

prokázano, že podporuji průchodnost žil a cev,

olivy jsou bohaté na obsah antioxidantů (látek,

zabraňujicich aktivitě nezdravých volných radikálů

v těle),

přestože jsou olivy velmi mastné, podporuji

hubnuti a zároveň dávaji tělu energii,

černé i zelené olivy jsou velmi málo kalorické

(10 oliv ma 126–189 kJ),

olivy rychle zasyti,

olivovy olej má nižši energetickou hodnotu než

máslo a jiné druhy oleje (výborny pro diabetiky a redukčni diety),

olivovy olej se skládá ze 77 % nenasycenych

olejovych kyselin, které na rozdil od nasycených

obsahuji tzv. “dobry cholesterol” (slunečnicovy

olej obsahuje pouze 31 % nenasycených

olejových kyselin),

olej je dobrym zdrojem pro tělo nezbytných

esencialnich mastných kyselin,

olej je nejlepšim rozpouštědlem nežadoucich

hlenů,

bod varu u olivoveho oleje (podle druhu)

je od 180°C do 220 °C , (maslo ma 110 °C,

slunečnicovy olej 170 °C),

olivovy olej je nezbytnou surovinou k výrobě

kosmetickych prostředků,

doporučuje se namazat se olivovym olejem po

opalovani,

olivová mast přinaši ulevu svalům po větši fyzicke

namaze,

olivový olej se uživa na ošetřovani ekzemů

a bercovych vředů,

olivovy olej chrani pleť před mrazem.


 
© 2011 Alernativní medicína J.H